Kampania bezpośrednia i pośrednia

| Kategoria: Polityka 342 0

hook-881444_1280Podczas kampanii wyborczej politycy walczą o każdy głos. Wykorzystują do tego celu wszelkie dostępne środki masowego przekazu. Niegdyś takie kampanie wyborcze ograniczały się do organizacji wieców. Dziś organizacją kampanii reklamowych zajmują się specjaliści od marketingu, którzy doskonale wykorzystują media, media społecznościowe oraz inne elementy promocji. Sama kampania wyborcza rozpoczyna się dopiero wtedy, kiedy prezydent wyda rozporządzenie o zarządzeniu wyborów. Kampania zmieniała się na przestrzeni lat. W latach sześćdziesiątych kampania nie była na zbyt wysokim poziomie. Dopiero później politycy do promocji swojej osoby zaczęli wykorzystywać telewizję i internet. W latach osiemdziesiątych kampanie były już lepiej skoordynowane oraz przygotowane. Tutaj najważniejsze było wykorzystanie telewizji. Ten okres w historii nazywany był kampanią modernizacyjną. W późniejszym czasie do kampanii wprowadzono kolejne środki technologiczne. W czasach obecnych wykorzystuje się trzy podstawowe rodzaje kampanii wyborczej. Wybór metody prowadzenia swojej kampanii wyborczej jest często kluczem do sukcesu. Oczywiście wszystko będzie zależało od tego w jakim okręgu startuje kandydat, jakim zapleczem politycznym włada oraz czy jest kandydatem niezależnym czy też może należy do jakiejś partii politycznej. Pierwszym typem kampanii wyborczej jest kampania bezpośrednia. W tym przypadku, jak sama nazwa wskazuje, stawia się na bezpośredni kontakt z wyborcą. Jeśli chodzi o wykorzystywane metody to mogą to być na przykład odwiedziny w domu, festyny lub spotkania z wyborcami. Bardzo często takie właśnie metody wykorzystuje się w kampanii wyborczej samorządowej. Tutaj bowiem zasięg i ilość osób do których trzeba dotrzeć jest znacznie mniejsza. Kandydaci na posłów mogliby mieć już większy problem z odwiedzinami w domach u wyborców. Drugim rodzajem kampanii wyborczej jest kampania pośrednia. W tym przypadku wykorzystuje się już środki masowego przekazu. Z tej metody korzysta się właśnie podczas kampanii parlamentarnych. Takie metody pozwalają dotrzeć do naprawdę sporej grupy odbiorców. Jednak nie brakuje jej także wad. Oczywiście największą są koszty. Reklama wyborcza w mediach nie należy do najtańszych. Na dobrze zorganizowaną kampanię pośrednią mogą sobie zatem pozwolić tylko duże partie polityczne, które mają przewidziane spore nakłady na promocję. Trzecim typem kampanii wyborczej jest kampania ukierunkowana. W tym przypadku chodzi o dokładnie ukierunkowany przekaz. Na czym polega ukierunkowanie przekazu? Przede wszystkim na zdecydowanym zdefiniowaniu grupy odbiorców. Być może polityk będzie chciał dotrzeć tylko i wyłącznie do mieszkańców jednego osiedla lub też do młodzieży uczącej się. Wtedy będzie wybierał konkretne środki przekazu. Innych środków przekazu będzie natomiast używał polityk, który będzie chciał dotrzeć do osób starszych. Kampanie ukierunkowane często są skierowane także do na przykład tylko jednej grupy zawodowej. Ostatnio wielu polityków próbuje zdobyć głosy górników czy też nauczycieli.

Powiązane z tematem

Skomentuj