Specjaliści od marketingu politycznego doskonale zdają sobie sprawę z tego, że kampania wyborcza na pewno nie zakończy się pozytywnie, jeśli wcześniej nie zadba się o odpowiednią strategię. Od czego rozpocząć opracowanie takiej strategii? Przede wszystkim nie można trzymać się typowych wzorców, które znane są od lat. Wyborcy nawet nie dostrzegają już billboardów, które w czasie kampanii wyborczych rozwieszane są w całym mieście. Typowe techniki wyborcze nie przynoszą już żadnych efektów. Wszystko powinno rozpocząć się od wnikliwej analizy nastrojów społecznych. Trzeba dowiedzieć się w jaki sposób odbierana jest nasza osoba oraz nasza partia polityczna. To istotne. Jeśli bowiem partia lub ugrupowanie, z którego startuje kandydat, nie cieszy się dobrą sławą to kandydat będzie miał bardzo utrudnione zadanie. Będzie musiał się napracować, aby zdobyć zaufanie swoich wyborców. Jeśli już dowiemy się, jakie nastroje panują w środowisku, w którym będziemy szukać swoich głosów to wówczas można przystąpić do określenia celów kampanii wyborczej oraz do określenia czynników, od których będzie zależała realizacja całego przedsięwzięcia. Trzeba także jasno i wyraźnie określić elektorat. Jednym z najważniejszych elementów strategii w kampanii wyborczej będzie temat kampanii. Trzeba sprecyzować temat, z jakim chcemy dotrzeć do swoich wyborców. Oczywiście nie może tutaj zabraknąć także opracowania planu kampanii. Najlepiej od razu uwzględnić oraz opracować cały kalendarz działań. Oczywiście trzeba dobrać także taktykę i określić środki, które możemy przeznaczyć na realizację swojej kampanii. Bardzo istotna jest analiza elektoratu. Nie ma takiej osoby, która usatysfakcjonowałaby wszystkich. Trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie do jakich grup społecznych chcemy dotrzeć, czego oczekują wyborcy, jakie są wymagania wyborców oraz komu pozwolą wygrać wyborcy. Drugą najważniejszą sprawą jest wybór tematu kampanii. Trzeba rozeznać się jakie są zainteresowania wyborców, jakie są zainteresowania kandydata. Nie bez znaczenia pozostaje także temat kampanii wyborczej kontrkandydatów. Trzeba to wziąć pod uwagę. Oczywiście można także stosować przekaz ukierunkowany. Wówczas na pewno będzie nam łatwiej skonstruować temat kampanii oraz jej założenia. Wszystko będzie polegało na tym, aby dotrzeć do konkretnej grupy. Bez względu jaką grupę docelową wybierzemy, za każdym razem musimy pamiętać o tym, aby program i tematyka kampanii była jasna i prosta. Najlepsze są najprostsze założenia, takie jak uczciwość, solidność. Warto także stawiać na wartości rodzinne. Takie hasła na pewno trafią do odbiorcy i zostaną przez niego zapamiętane. Istnieją różne taktyki prowadzenia kampanii. Oprócz ukierunkowanej można także prowadzić kampanię bezpośrednią, pośrednią oraz negatywną. Bezpośrednia polega na kontakcie z wyborcami. Pośrednia kampania polega na wykorzystaniu środków masowego przekazu. Jeśli chodzi o kampanię negatywną to tutaj chodzi o to aby dyskredytować swoich przeciwników politycznych oraz pokazywać ich w jak najgorszym świetle.